دوره 13، شماره 50 - ( 4-1393 )                   جلد 13 شماره 50 صفحات 101-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Exploring the relationship between motivation and social development goals with procrastination in students. QJCR 2014; 13 (50) :79-101
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-95-fa.html
سلیمی جمال، بارخدا سید جمال، محمدیان شریف کویستان. بررسی رابطه‏ی بین انگیزش تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی با تعلل‌ورزی تحصیلی در دانش‌آموزان . پژوهش های مشاوره. 1393; 13 (50) :79-101

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-95-fa.html


دانشگاه کردستان
چکیده:   (14093 مشاهده)

_ _ چکیده تاریخ دریافت: 3/5/92 _ تاریخ پذیرش: 5/12/93 پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین انگیزش تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی با تعلل‌ورزی تحصیلی دانش‏آموزان سال دوم متوسطه با روش همبستگی انجام شد.نمونه‏ ی پژوهش 275 (دانش‏آموز پسر و دختر) بود که به شیوه‏ ی نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی، از دبیرستان‏های دوره‏ی متوسطه‏ ی شهرستان مریوان انتخاب شدند‏‏ و به سه پرسشنامه‏ی ادراکات انگیزیش تحصیلی، اهداف پیشرفت اجتماعی‏و تعلل‏ورزی تحصیلی پاسخ دادند.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‏های آماری رگرسیون گام به گام و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مولفه‏های انگیزش تحصیلی مولفه‏ی تکلیف، رقابت، کسب پیوستگی وعلاقه اجتماعی و مولفه‏های اهداف پیشرفت اجتماعی (تبحر، عملکرد گرایی، عملکرد گریزی) می‏تواند تعلل‌ورزی تحصیلی را پیش بینی کند و یا روی آن تاثیر بگذارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که انگیرش تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی می‌توانند تعلل‌ورزی تحصیلی را پیش بینی کنند و همچنین اهداف پیشرفت تحصیلی با انگیزش تحصیلی رابطه‏ی مستقیم و معناداری دارد. نتایج این پژوهش برای اداره آموزش و پرورش و همچنین مراکز آموزش عالی بویژه برای دبیران و معلمان قابل استفاده می‏باشد تا جهت رفع تعلل‏ورزی و ناکار‏آمدی تحصیلی دانش‏آموزان و دانشجویان و افزایش انگیزش تحصیلی در میان آنها گامی بردارند.

متن کامل [PDF 958 kb]   (25051 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/8/25 | پذیرش: 1394/8/27 | انتشار: 1394/8/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research